onsdag 11 september 2013

Dag 10 utan kakor

Morjens!

Just nu är jag inne på min 10nde dag utan kakor, choklad, godis, etc. Det känns riktigt bra! I måndags hade jag min första ätar-dag vilket var väldigt förvirrande. Dels ville jag passa på när jag fick äta vad jag ville, men samtidigt vill jag ta hand om min kropp och jag känner (eller inbillar mig) att den mår bättre nu än den gjorde i somras när den var fullastad med onyttigheter.

Annars gjorde jag också för en månad sedan min kroppsanalys. På kroppsfett fick jag 32,5 %, vilket alla är väldigt förvånade över (men då igen, min kompis som är ännu smalare fick 33 %). Hur som helst känns det bra att ha något verkligt att jobba för nu - kroppsfett under 30 % är mitt första mål, istället för endast att det ska kännas bra.
Dessutom var min idealvikt en bit under min riktiga, sisådär 8 kg, så medan jag bygger muskler borde jag gå ner i fett. Samtidigt tror jag det till en stor del kommer av sig själv nu när jag har slutat äta allt onyttigt, utom alkohol. Vår lilla synd.

Jobbet har ju dragit i gång nu, så medan jag har 8 kurser i skolan (i höst har jag planerat 60-70 studiepoäng, jämfört med att man borde få 60 per år för att komma igenom på planerad tid och 45 för att få studiestöd), jobbar jag 10 timmar i veckan och så gott som varje kväll är jag också på gymmet. Det positiva med att jag har fullt upp är förstås att festerna blir nedprioriterade, vilket min kropp bara mår bättre av. Istället för att likt mina studievänner vara ute på krogen 2-4 gånger i veckan är jag "bara" en så det är riktigt skönt.
Det negativa med att ha fullt upp är väl inte så svårt att gissa? Medan jag skriver det här borde jag läsa 3 artiklar och en bok om ERP-system samt skriva 3 sidor teoretisk referensram om deras implementering, detta på engelska. Samtidigt borde jag läsa genom en bok om Bokföring, på finska, plus att jag borde läsa två böcker, på engelska, om lönsamhetsbedömning. Och en bok om arbetsrätt förresten! Så just nu ser jag inte att listan tar slut någon gång.

Samtidigt som jag har så fullt upp med skolan och jobb är det därför bara skönt att ta sig tid att gymma. Det är paus från allt annat och så slipper jag tänka så mycket, och det jag tänker på är mer vilka muskler det känns i nu än om försäljning bokförs på debet eller kredit.
Dessutom har vi målat om badrummet, vilket har inneburit att allt har legat utspritt över hela lägenheten och jag är en sådan person så är det inte städat trivs jag inte. Lyckligtvis har det känts lite bättre på kvällarna när det är mörkt ute, bara några värmeljus brinner och jag kan kika mot Idol på tv medan jag läser genom lagarna om vem som måste bokföra...

Jag vet inte hur mycket det här intresserar er, men för mig har det iallafall varit skönt att ventilera lite. Förhoppningsvis gör jag om det relativt snabbt! Dessutom hoppas jag på att få upp stången tillbaka (när det står där är det svårare att låta bli att träna) och att mina kvällar blir lediga så jag kan börja på Crossfit mer än 1 gång i veckan (fast å andra sidan kommer jag ha träningsverk veckan igenom om jag går två gånger i veckan, eftersom det fortfarande tar sjukt sen i söndags..). Men vi hörs och hoppas på bättre tider då!
Puss & kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar